תסמונת התעלה הכפית

תסמונת התעלה הכפית הינה תעלה הבנויה משמונה עצמות שורש כף היד היוצרות יחד את רצפת התעלה ודפנותיה. הרצועה הכפית הרוחבית (Transverse carpal ligament), הינה רצועה עבה המהווה את גג התעלה הכפית. את התעלה חוצים 9 הגידים המכופפים של האצבעות והאגודל.  בנוסף, העצב המדיאני – Median Nerve –עובר גם הוא בתעלה וממוקם מתחת לרצועה הכפית הרוחבית. גודלו כקוטר עיפרון והוא מכיל אלפים של סיבי עצב המעניקים תחושה לאגודל, לאצבע המורה, לאמה ולמחצית הקמיצה. תסמונת התעלה הכפית נגרמת כתוצאה מעליית לחץ בתעלה, הגורמת ללחץ משני על העצב המדיאני. כאשר העצב נלחץ, זרימת הדם לעצב נפגמת, דבר הגורם להפרעות בתחושה ביד, כדוגמת תחושה של תרדמת ונימול אצבעות לסירוגין. במקרים ממושכים של לחץ על העצב, תחושת התרדמת הופכת קבועה.

מהם הגורמים של תסמונת התעלה הכפית ?

תסמונת התעלה הכפית עלולה להיווצר ממספר רב של מצבים רפואיים, כגון סכרת, דלקות גידים, הריון, שברים בשורש היד, מחלות מפרקים דלקתיות, גידולים או תת פעילות בלוטת התריס.

קיימת מחלוקת לגבי השאלה 'האם תסמונת התעלה הכפית נחשבת מחלת מקצוע?', מאחר וידוע כי עיסוק במקצועות שונים, דוגמת אלו בהם קיים שימוש במכשירים ויברטורים,
עלול להוות תרומה להתפתחות תסמונת התעלה הכפית.

מהם הסימנים והתסמינים של תסמונת התעלה הכפית ?

הסימנים הנפוצים כוללים תרדמת אצבעות, תחושת שריפה, נימול אצבעות (ללא הזרת) וכאבים אשר יכולים להפציע עד לכתף.

לעיתים תחושת הנימול מופיעה בלילה ומעירה את המטופל/ת משינה. ניתן להשיג הקלה בסימנים באמצעות ניעור או עיסוי של היד.

ישנם מצבים בהם יורגשו הפרעות תחושה ביד, חולשה של היד עד כדי שמיטת חפצים מהיד או קושי לבצע פעולות הדורשות אחיזה או צביטה ביד הפגועה.

כמו כן, בתסמונת תעלה כפית מתקדמת, ניתן לראות דלדול של קבוצת השרירים הטנאריים, קבוצת שרירים הממוקמת מתחת לאגודל ומעוצבבת על ידי העצב המדיאני, והקטנה של כרית כף היד.

בחשד לתסמונת תעלה כפית מקובל לבצע מבחני הולכה (EMG) כדי להעריך את האבחנה.

כיצד מטפלים בתסמונת התעלה הכפית ?

למטופלים עם תסמינים קלים מוצעים מגוון טיפולים שמרניים, ביניהם:

• שימוש בסדים ליישור שורש היד – ניתן להשתמש בסדים במהלך היום או הלילה בהתאם לתסמינים. משך השימוש בסדים הינו  לתקופה של 4 עד 6 שבועות.
  • שימוש בתרגילי מתיחה של הגפה בפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק – יכול לגרום להקלה במקרים המוקדמים של תסמונת התעלה הכפית.
  • שימוש בכדורים נוגדי כאב או דלקת והזרקות סטרואידים לתעלה הכפית

כאשר הטיפולים השמרניים אינם משיגים את התוצאה הרצויה, או במקרים של תסמינים המעידים על תסמונת לחץ ממושכת, יוצע למטופל ניתוח במסגרת ניתוחי יום.

במהלך הניתוח, המבוצע תחת הרדמה מקומית, מבצע המנתח חיתוך של הרצועה הכפית הרוחבית ובכך מביא להורדת הלחץ בתעלה.

מה צפוי בהחלמה לאחר הניתוח ?

ירידת הלחץ בתעלה הכפית מאפשרת אספקת דם טובה יותר לעצב המדיאני. כתוצאה מכך, תחושות הנימול והתרדמת בכף היד והאצבעות נסוגות לאחר הניתוח.

לאחר הסרת התפרים, כעשרה ימים עד שבועיים לאחר הניתוח, תתכן רגישות בצלקת, העלולה להמשך עד כששה שבועות מהניתוח, וכן כאבים באזור הניתוח בלחיצה עמוקה, העלולים להמשך עד מספר חודשים לאחר הניתוח.