עצב אולינרי

עצב-אולנרי

עצב-אולנרי

עצב-אולינרי תסמונת כליאה של עצב אולנרי נובעת מלחץ על העצב האולנרי בגובה המרפק. העצב האולנרי הינו אחד מהעצבים העיקריים בגפה העליונה. מהלך העצב האולנרי הוא מהצוואר עד לכף היד, כאשר בכל אזור במהלך העצב מהצוואר ליד יכול להיווצר לחץ על העצב. העצב האולנרי נותן תחושה לזרת ומחצית הקמיצה, מעצבב את השרירים הקטנים בכף היד המאפשרים תנועות עדינות עם היד ואת השרירים העוזרים בקפיצה של היד. באופן כללי, גירוי של העצב האולנרי גורם לתחושת נימול ו/או כאב באצבעות הקמיצה והזרת וכאבים סביב המרפק, האמה ושורש היד. כולנו מכירים את תחושת הזרם החזקה כאשר החלק האחורי של המרפק נחבל. האזור השכיח ביותר בו נכלא העצב האולנרי הוא המרפק. כליאה של העצב האולנרי בגובה המרפק נקראת תסמונת תעלה קוביטלית – Cubital Tunnel Syndrome זהו למעשה גירוי חולף של העצב האולנרי העובר בתעלה הקוביטלית במרפק.

מהן הסיבות לכליאת עצב אולנרי סביב המרפק? ברוב המקרים הסיבה אינה ברורה, אך ידוע כי כפיפה ממושכת של המפרק (כגון שכיבה ממושכת עם מרפק מכופף) מעלה את הלחץ בתעלה וגורמת לגירוי של העצב. סיבות נוספות לכליאת עצב אולנרי סביב המרפק הן שברים קודמים סביב המרפק ועיוותים של המפרק. במקרים בהם העצב אינו יציב במקומו, הוא עלול לצאת ממקומו בזמן פשיטה וכפיפה של המרפק, דבר הגורם לגירוי העצב.

מהם התסמינים של לכידת עצב אולנרי במרפק?

כאבים סביב המרפק, נימול ותרדמת האצבעות זרת וקמיצה, במיוחד בזמן כפיפה של המרפק.

חולשה של היד וקושי בביצוע פעולות עדינות עם היד.

נימול אצבעות בזמן אחיזת טלפון או אחיזת הגה.

במקרים בהם העצב כלוא לתקופה ממושכת, יופיעו סימנים של דלדול שרירים ביד.

במידה והתסמינים חמורים או נמשכים למשך ששה שבועות ויותר, ישנה חשיבות רבה לפנות לכירורג כף יד לבדיקה.

בדיקת הרופא ובדיקות עזר

במהלך הפגישה עם הרופא תישאלו  לגבי מצב בריאותכם, משלח ידכם, פציעות בעבר ותלונות.

הרופא יבצע בדיקה מקיפה של הגפה על מנת להתחקות אחר האבחנה, וכן בדיקות עזר רלוונטיות הכוללות צילומי מרפק ומבחני הולכה (NCS ,EMG).

דרכי טיפול

הטיפול השמרני כולל טיפולי פיזיותרפיה ותרגילי החלקה של העצב, כדורים משככי כאב ונוגדי דלקת וכן שימוש בסדים למרפק שמטרתם להגביל את כפיפת המרפק.

במקרים של כישלון הטיפול השמרני או סימנים של פגיעה עצבית כתוצאה מכליאת עצב ממושכת, יתכן כי הרופא ימליץ על ניתוח להפחתת הלחץ מהעצב הפגוע.

ישנם מספר ניתוחים המקובלים לשחרור כליאת עצב אולנרי בגובה המרפק, ביניהם:

• שחרור העצב האולנרי והשארתו  במקומו
    • העברה קדמית של העצב האולנרי
    • כריתת עלה פנימי במרפק
    • העברת עצב אולנרי לאזור תת עור או שריר
    • המידע המובא באתר זה מטרתו לימודית בלבד . המידע אינו מהווה התוויה רפואית ואינו מהווה ייעוץ רפואי כלשהוא. כל אדם המעוניין בהתייעצות בנושא אורטופדיה וכירורגיה של גפה עליונה יפנה לרופא המומחה בתחומו.